22 July 2013

my 1st biskut raya

*mengantok-datang lagi!!! (baca ala2 iklan TORA) melekat kelopak mata ni bila kene buat(BACA) r&d...tambah2 plk pagi2 + aircond nih.... huuuhhuhuh...  dh2...jom kita updet blog...berpekdah skit..*

merujuk kepada tajuk diatas... yer...stelah hidup 33thn(Alhamdulillah) di muka bumi Allah ni...br tahun ni sampai seru utk aku buat biskut raya...yes!!..buat sendiri!...from scratch... dulu time kecik2 tolong mama buat kuih tu tak kire yer... tu menolong...bukan buat.. sejak start puasa ari tu dah tergerak hati nk buat.. buat biskut cornflakes.. yg ade tepung punye tau...bukan yg buh honey je tu...yg tu xyah bakar.. aku buat yg nk kene bakar punyer... reason??... sbb encik SUAMI suke mkn biskut tu.. tgk??betapa i sayang kt u yang *wink2*... heheheh..

tgk list bahan pun xde la susah sgt.. kebetulan mixer mamatok bg pun dh ade...n last week dh 'rasmi' mixer tu buat oreo cheesecake tu.. so, sabtu ari tu beli la bahan2 nyer.. tp dek sbb agak bz sabtu tu.. pospon la...buat ari ahad... tgh hari...time hubby pi exam aku buat... dgn bantuan (yg tak sberapa) dr anak dara tu... dpt lah buat.. dia tolong ramas conrflakes...n tabur 'star-kaler2' atas biskut je... n tlg test rasa.. tu pun asyik ngelat sbb bz tgk tv.. yg best nyer, kejap2 dtg plk kt mama sambil ckp 'kesiaannnnn mama kene buat sorang2...'... haa!!...tau pun kesian... tp lps tu dia pi balik ngadap tv!!... sabor je lahhh.. 

dek sbb aku lupa nk beli paper cup, so..aku scoop je la... takut nk buat atas tray oven tu sbb besar sgt...(takut xmenjadi, kang byk plk yg kene buang)...so,aku letak atas tutup periuk.. 1st round terHANGIT!!.. masa nk kluarkan tu tgk kaler mcm dh cun dah... skali nyer lps kuar tu makin hitam plk... n even mase kuar tu mcm lembik2 lg... tp lps tu dia elok je keras... takpe..try-n-error kan... so, lps tu ok la.. xla over cook.. last2 dpt la dlm 60kpg++..

zara test yg 1st round tu PEDAS kata nyer...bukan pedas tu...aku rasa dia termkn part hangit tu... hahahha... aku suh dia try yg 2nd round dia kata ok... ALHAMDULILLAH... berjaya gak la buat biskut raya sendiri... inysAllah kalo ade seru lg, blh buat lg biskut lain plk next week... hehehhe... :p

bahan2 nyer..

hot2 from oven!!..
nmpk mcm besar sgt eikk??..shud make it smaller...
 amacam??? ok tak 1st attempt ni??.. heheheh... blh dibanggakan la kan....hahahha...

wiken ari tu mmg angin kerajinan memasak agak kencang kot... macam2 gak bende lain aku msk... juadah berbuka la... xla meriah mane.. tp lain dr yg selalu la.. kira cukup bagus dh tu... hahha.. ari sabtu, selesai class BGOB qiqi, aku trus gi 'tido-di-ioimall'... g facial.. dpt la tido 2jam... hehehe... then balik singgah tesco bl brg2 nk msk.. sampai umah trus bersilat kt dapur... menu2 nyer:
- nasi jagung
- kari ayam (mmg dr 1st day puasa lg aku nk msk ni)
- jelatah
- puding jagung (alang2 nk abiskan jagung tin tu)
- grg popia megi yg extra last week

ari ahad plk, lps selesai buat biskut tu.. ptg2 skit aku masuk dapur... memandangkan kari ayam smalam ade lebih, so, aku buat ROTI JALA.. dah lama xmenjala ni... jenuh gk awal2 tu nk repair adunan tu sbb asyik tersekat je kt corong tu.. last2 dpt la dlm 20kpg++... then rasa malas nk msk lauk..so, aku buat BIHUN SUP..kebetulan perncah sup ade 1 kt umah tu.. just tambah udang n fishball je..siap!!.. :D
last 3 piece of my roti jala.. :)


alhamdulillah.. puas makan.. kebetulan fifi ade kt umah...kire meraikan tetamu la ni... tp yg xbest nyer...encek husband sakit mulut la plk... sakit2 yg aku kene last week tu berjangkit kt dia plk... ulser 2-3 kt lidah...n sakit tekak...n lg kesian sbb demam plk... sbb badan panas tu...kurang minum air... DUGAAN Allah... kene byk2 bersabar & doa.. peringatan dr ALLAH agar kita tak leka sgt.. kene tambah amal ibadah.. n bersyukur dgn kesenangan&kesihatan yg kita dpt selama ni... kan???.... :)

ok...keje2... byk sgt melagha kang..rezeki tak berkat plk... :)


2 comments:

  1. *thumbs up*
    Biskut raya tu boh dlm paper cups pun boleh kot. Tapi terrer lah bakaq guna tudung periuk heehee
    Suruhla encik suami blanja baking tray sekeping dua ;)

    ReplyDelete

 

my crap Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template