25 September 2007

zara @ 3months++

0 comments


actually dah lamer plan nak buat entry psl perkembangan(dan pengecutan :p) zara kat sini tp kejer byk plk...xsempat.. ni baru ade kelapangan.. so,kire lambak skali je la yer... :p

panjang...

yup...she is now 10cm longer than her birth length... 54 cm to 64 cm... alhamdulillah.. mmg terasa dia dah memanjang... esp biler everytime urutkan badan dia after bath tu, rase makin panjang je urutan nyer...:p panjang ikut abah dia kot... heheh... blh jd model anak mama ni nnt... :p


berat...

birth weight: 3.5kg...
lps pantang(2mnths) : 5kg!!! ...
3 months : 5.7kg...
last week(3mnth+2week): 5.5kg.... turun sbb sakit kot...kesian zara... mmg u can see d perbezaan.. d 'pipi kuih pau' become 'mini pau' je...:p
ni gambar latest zara.. muka sedih je sbb sakit..


lain2....

1. smile... she can smile now(even gigles sometimes) ...esp kalo main ngan pak ulun(my bro) or atok misai(my dad) dia... i believe she likes to layan org-lelaki-with-misai... :p
she will smile too if i make weird2 sound... n pagi2 she will smile when i greet her with "good morning sunshine...assalamualaikum.." her smile melt my heart!!!... :)

2. she poop in toliet (potty-trained!!).. yup...since dlm pantang lg... opah dia ajar... sbb mase dlm pantang opah yg mandikan dia.. n everytime b4 mandi opah will ask n wait for zara to poop in d toilet... so sampai skarang, b4 mandikan dia, we will (aturkan berak) berdirikan dia atas toilet bowl n she will shi-shi n poop.. kkdg tu xjgk maybe sbb 'belum-sampai-seru'.. :p she seldom berak dlm p4mpers unless she cannot tahan sampai d next bath trip.. :p
1 thing rase ralat skit is biler dia kat nursery... i'm sure diorg takkan 'aturkan-berak' dia... takut nnt dia lupe plk this 'state-of-art-skill' yg dia ade ni...:p tp so far i still train her when she at home...

3. golek2... hmm.. as of today i only see her golek2(meniarap) 3 kali... tu pun from tummy to back je... reverse blom lg... :p she used her kepala as 'pemberat' utk pusing... :p

4. sembang2... since last month lg she belajar sembang2 ni... tp jarang2 la.. tp lately makin kerap.. (tgk prev entry..).. bunyi nyer pun dah lain skit..

5. dlm seminggu ni dia dah start blow bubbles dah... tersembur2.. dl stakat meleleh2 je.. n betulla kater org2 tua, bile anak dah start sembur air liur tu, rambut mak nye akan byk gugur.. dunno y but its true.. i really need a hair cut NOW!!!...

6. hmmm.. ape lg eiikk??? mcm2 sbenar nyer... tetiap ari ade je bende br yg kiter akan notice... like she can pegang her kaki... she can grip things... mmg some ppl will see this as nothing... tp for a mother (esp 1st-time-mom) mmg akan notice bende2 kecik ni....


kat bwh ni i cilok from somebody's blog..(pinjam jap yer tuan blog..) alhamdulillah, blh kater sumer bende dlm list tu zara dah blh buat... :)

Child's Age Mastered Skills (most kids can do) Emerging Skills (half of kids can do) Advanced Skills (a few kids can do)
1 month Lifts head
Responds to sound
Stares at faces
when lying on tummy
• Follows objects briefly with eyes
• Vocalizes: oohs and aahs
• Can see black-and-white patterns
Smiles, laughs
• Holds head at 45-degree angle
2 months • Vocalizes: gurgles and coos
• Follows objects across field of vision
• Notices his hands
Holds head up for short periods
Smiles, laughs
• Holds head at 45-degree angle
• Makes smoother movements
Holds head steady
• Can bear weight on legs
• Lifts head and shoulders when lying on tummy (mini-pushup)
3 months Recognizes your face and scent
Holds head steady
• Visually tracks moving objects
• Squeals, gurgles, coos
• Blows bubbles
• Recognizes your voice
• Does mini-pushup
Rolls over, from tummy to back
• Turns toward loud sounds
• Can bring hands together, bats at toys

...carca-marba...

0 comments

complaining.....

i hate it sooo much!!.... i hate when ppl ask me to do things that i hate-to-do!!... eiiii.....xleh tgk org senang!!... if this going on till tomoro, i'll confirm MC esok!!!... might rather stay at home with my baby dr dok kat opis buat kejer yg aku tak suke...


gratefull...

yang... dah lamer nak ckp sbenarnyer.. tp asyik bz je... hehe... just wanna say thanx for helping me so much lately.. esp with zara's stuff...
thank you for 'spinning' n sidai baju zara every morning...
thank you for helping me bagi zara mkn ubat...
thank you for taking care of zara while sy memasak/buat kejer kat dapur...
thank you for tlg sy basuh pinggan mangkuk...
thank you for washing botol2 susu zara...
thank you for tlg lap botol zara n prepare my BP set...
thank you for tlg rendam baju zara...n sometimes basuh baju zara...
thank you for packing baju zara to school...
and thank you for all d small2 things (n big2 things) u have done for me n zara....
mama sayang abah..... :)

p/s: (refer prev entry..) -- see?? he help me a LOT!!!... no more complain!!.. i'm gratefull to have a very responsible n loving n understanding hubby like him... we SHARE the RESPONSIBILITY... :)


zara dah kecut...

last 2 weeks zara demam... kesian dia.. temp up n down.. longlai je... kahak byk plk.. susah dia nak nafas.. mula senang je nak bg ubat.. lama2 dia pun dah pandai xnak mkn ubat... tutup mulut rapat2... mama n abah kene tukar style so that she dunno we're giving her ubat... skarang demam dah xde tp kahak still have... last nite zara asyik batuk jer... kesian dia...

n since sakit ni byk plk anak mama ni 'bercakap' ... sound like she complaining... ni video she complaining to opah dia (tru phone) .. kesian je bunyi nyer... opah dia sound like nak terus terjah ke kl dengar cucu kesayangan dia tu sakit... :p


06 September 2007

responsibility - ->responsibilitIES

0 comments
life after having a baby...

responsibility as a mother - no compromise. i will do anything form my precious baby..

resposibility as a wife - still the same..

responsibility as a worker - STRESS!! ...i've been promoted to SENIOR CONSULTANT.. bigger post = bigger money = MORE WORk!! = more STRESS!!!...

morning:
wake up early - pray - pump susu - iron baju hubby ,me n zara - prepare breakfast - basuh baju baby - take shower - bg zara susu - have breakfast - pack susu for zara n my pump set - antar zara to nursery - go to work...

9am - 6pm:
work!!...work!!..work!!... + pump susu + go lunch

7pm - nite
pickup zara - give her shower - pakaikan baju n sapu lotion kat zara - tidokan zara - smayang magrib - prepare dinner(if i zara xmeragam) - basuh botol zara - dinner (have to take turn if zara meragam) - bg zara susu - lap botol zara - pack baju utk zara - rendam baju zara - take shower - smayang isyak - tido...

by the time nak tido tu mmg dah flat abih la...penat giler...esp dah masuk ari rabu-kamis-jumaat... isnin n selasa ok lg sbb wiken tu dpt rest skit...

i'm not complaining about having a baby...having her is the most beautiful thing happen to me.. tp in between those things, i still have to think of my work yg xsiap kat opis tu + 24hours tech support that i have to do for ce1com.. + other responsibilities... penat n stress!!...

ok...back to work... (i wish i can stay at home.. x payah kejer.. jaga zara...i wishhhh...)
 

my crap Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template